Işık Üniversitesi, Avrupa'daki 22 farklı ülkedeki 100'den fazla ortak üniversiteyle yaptığı anlaşmalar aracılığıyla, Erasmus+ Programı kapsamında öğrencilerine eğitim ve kültürel ufuklarını genişletmeleri için Avrupa'da çeşitli eğitim fırsatları sunmaktadır. Erasmus+ Programına katılan öğrenciler, Işık Üniversitesi'nin ortak üniversitelerinde bir yarıyıl veya tam bir akademik yıl geçirebilirler. Erasmus öğrencileri AB hareketlilik hibelerinden yararlanabilirler. Erasmus+ programlarının yanı sıra Işık Üniversitesi öğrencilerine ABD, Meksika ve Güney Kore'de de yurtdışı eğitim fırsatları sunmaktadır.
Işık Üniversitesi, 1996 yılında Türkiye'nin en eski eğitim kurumlarından biri olan Feyziye Mektepleri Vakfı tarafından kurulmuş olup, ilk olarak 1885 yılında Feyz-i Subyan Mektebi adını almış, daha sonra Mustafa Kemal Atatürk'ün onayıyla Işık adını almıştır..
Staja ev sahipliği yapacak kuruluşlar; Erasmus+ Program Rehberinde belirtilen işletme tanımına uyan işletmeler, eğitim merkezleri, araştırma merkezleri ve diğer kuruluşlar. Staj yapılabilecek ülkeler; Almanya, Avusturya, Belçika, Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Danimarka...
Anlaşmalı olduğumuz üniversitelerin listesine aşağıdan ulaşabilirsiniz.
Işık Üniversitesi, ortak ve potansiyel kurumlardaki akademik ve idari personeli Erasmus+ Personel Öğretim ve Eğitim Hareketliliği'ne başvurmaya teşvik etmektedir.
Eğitim Hareketliliği kapsamındaki idari birimlerde iş gölgeleme fırsatları için lütfen Uluslararası Ofis ile iletişime geçin: international@isikun.edu.tr Ofis, talebinizi ilgili departmanlara yönlendirecek ve en kısa sürede size geri dönüş yapacaktır.
Öğretim fırsatları için lütfen ilgili bölüm koordinatörü ile iletişime geçin ve Uluslararası Ofis e-posta adresini kopyalayın.
ERASMUS / DEĞİŞİM PROGRAMLARI BÖLÜM KOORDİNATÖRLERİ | |||
---|---|---|---|
BÖLÜM | İSİM | TELEFON | |
FİZİK | İSMAİL KARAKURT | 444 07 99 - 7185 | ismail.karakurt@isikun.edu.tr |
MATEMATİK | BANU UZUN | 444 07 99 - 7176 | banu.uzun@isikun.edu.tr |
BEŞERİ BİLİMLER VE SOSYAL BİLİMLER | MARAL EROL JAMIESON | 444 07 99 - 7284 | maral.erol@isikun.edu.tr |
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ/MIS | GÜLAY ÜNEL | 444 07 99 - 7188 | gulay.unel@isikun.edu.tr |
BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ | EMİNE EKİN | 444 07 99 - 7144 | emine.ekin@isikun.edu.tr |
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ | DEVRİM AKÇA | 444 07 99 - 7194 | devrim.akca@isikun.edu.tr |
ELEKTRİK VE ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ONUR KAYA | 444 07 99 - 7133 | onur.kaya@isikun.edu.tr |
ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ | SEDA BAŞ GÜRE | 444 07 99 - 7274 | seda.gure@isikun.edu.tr |
MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ | ERKİN DİNÇMEN | 444 07 99 - 7140 | erkin.dincmen@isikun.edu.tr |
ULUSLARARASI İLİŞKİLER | ÖZLEM KAYHAN PUSANE | 444 07 99 - 7118 | ozlem.pusane@isikun.edu.tr |
İŞLETME YÖNETİMİ | ASLI TUNCAY ÇELİKEL | 444 07 99 - 7219 | asli.tuncay@isikun.edu.tr |
PSİKOLOJİ | ELİF YILDIRIM | 444 07 99 - 7196 | elif.yildirim@isikun.edu.tr |
EKONOMİ | BİLGEN SUSANLI | 444 07 99 - 7116 | bilgen.susanli@isikun.edu.tr |
MİMARLIK | SILA DURHAN | 444 07 99 - 7166 | sila.durhan@isikun.edu.tr |
MODA VE TEKSTİL TASARIMI | AYŞE GÜNAY | 444 07 99 - 1012 | ayse.gunay@isikun.edu.tr |
ENDÜSTRİYEL TASARIM | SİNEM BAHAR TUNÇELLİ | 444 07 99 - 6062 | bahar.tuncelli@isikun.edu.tr |
GÖRSEL SANATLAR | ÖMER EREN KOYUNOGLU | 444 07 99 - 6178 | eren.koyunoglu@isikun.edu.tr |
GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI | BANU İNANÇ UYAN DUR | 444 07 99 - 6190 | inanc.uyan@isikun.edu.tr |
SİNEMA VE TELEVİZYON | BURAK YILMAZ | 444 07 99 - 6213 | burak.yilmaz@isikun.edu.tr |
İÇ MEKAN TASARIMI (GÜZEL SANATLAR) | GÜLRU KOCA | 444 07 99 - 6162 | gulru.koca@isikun.edu.tr |
İÇ MEKAN TASARIMI (MİMARLIK) | TUNCA GÜZEOĞLU | 444 07 99 - 7244 | tunca.guzeloglu@isikun.edu.tr |
2018 BAŞVURU ÇAĞRISI
Başvuru:
2018-2020 Erasmus+ Proje Dönemi Personel Hareketliliği başvuru dönemi 21.12.2018 - 21.01.2019 tarihleri arasında olacaktır. Lütfen başvuru formunu (Ek 1) doldurduktan sonra Uluslararası Ofis'e başvurunuz. Kabul mektubunuz varsa lütfen başvuru formuyla birlikte teslim ediniz. Seçim Kriterleri ve Prosedürü: Tüm başvurular Üniversite Senatosu tarafından onaylanan Erasmus + Personel Hareketliliği Öğretim - Eğitim Kriterleri (Ek 2) çerçevesinde Erasmus + Hareketlilik Seçim Komisyonu tarafından değerlendirilecektir. Seçim Komisyonu üyeleri aşağıdaki gibidir: 1. Prof. Dr. Ercan Solak (Üye) 2. Dr. Levent İncedere (Üye) 3. Selin Demir (Üye) 4. Doç.Dr. Özlem Kayhan Pusane (Yedek üye) 5. Selcen Gray (Yedek üye) Hareketliliğin Süresi Kurumumuzun Erasmus+ bütçesinin etkin bir şekilde kullanılabilmesi ve daha fazla personelin hareketlilik programından yararlanabilmesi için 5 gün faaliyet ve 1 gün seyahat olmak üzere toplam en fazla 6 gün hibe desteği sağlanacaktır. Ulusal Ajans kurallarına göre personel hareketliliği için faaliyet süresi seyahat hariç en az 2 ardışık iş günü ve en fazla 2 ay olmalıdır. Ders Verme Hareketliliği Geçerli bir hareketlilik olarak kabul edilebilmesi için hareketliliğin kalış süresince en az 8 ders saatinden oluşması gerekmektedir. Personel Eğitim Hareketliliği Personel Eğitim Hareketliliği tam zamanlı bir program olup, hibeler tam zamanlı eğitim günleri için verilmektedir. Bu nedenle Personel Eğitim Hareketliliği Anlaşması'nın (Eğitim İçin Hareketlilik) eğitim programı gün bazında belirtilmelidir.
Country Group | Host Countries | Daily Amount |
---|---|---|
1. Group | United Kingdom, Denmark, Finland, Ireland, Sweden, Iceland, Liechtenstein, Luxembourg, Norway | €153 |
2. Group | Germany, Austria, Belgium, France, Southern Cyprus, Netherlands, Spain, Italy, Malta, Portugal, Greece | €136 |
3. Group | Bulgaria, Czech Republic, Estonia, Croatia, Latvia, Lithuania, Hungary, Macedonia, Poland, Romania, Slovakia, Slovenia | €119 |
Travel Support
The travel distance for each participant is calculated by the following, Distance Calculator provided by the European Commission:
Distance in km | Grant amount (Euro) |
---|---|
10-99 km | €20 |
100 - 499 km | €180 |
500 - 1999 km | €275 |
2000 - 2999 km | €360 |
3000 - 3999 km | €530 |
4000 - 7999 km | €820 |
8000 km and above | €1.500 |
Erasmus is a student exchange program conducted by the European Union that encourages cooperation with higher education institutions in Europe. It provides university students with an internship and study experience in another European country. Students meet different cultures, experience abroad and discover learning opportunities thanks to the exchange between countries.
Associate, Bachelor, Master and Doctorate Program students can apply the Erasmus + program. General Conditions for application are below;
Students can follow the application calls announced on the Website of Işık University and complete the application steps with the documents requested.
Student elections are decided by the Erasmus Selection Committe according to the selection criteria specified in the Erasmus Application Manual by the National Agency. Erasmus student selection will be from the students who have the minimum conditions required, and according to the ranking of the scores from the highest point by taking into consideration the evaluation criteria and weighted scores announced by the National Agency.
Students can participate in the following Program countries for study and traineeship mobility programs:
1 and 2 Group Program Countries | UK, Denmark, Finland, Ireland, Sweden,Iceland, Liechtenstein, Luxembourg, Norway, Germany, Austria, Belgium, France, Southern, Cyprus, the Netherlands, Spain, Italy, Malta, Portugal, Greece |
3 Group Program Countries | Bulgaria, Czechia, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Croatia, Slovenia, Poland, Serbia, Romania, Slovakia, Macedonia |
Partner universities and quota lists can be accessed from the link;
https://mobility.isikun.edu.tr/KION.UI.Web.ExchangeProgram/Public/AgreementList.aspx?pId=7317
Application calls are opened in February each year for Study and Internship mobility. During the year, announcements are also published for internship mobility and staff mobility. You can follow the announcements on the main website and international office page.
Travelling procedures such as issuing passport, obtaining visa, arranging accommodation are the responsibilities of the students and should be carefully completed. In some cases, further support - when necessary- will be given by the relevant units.
Within the frame of internship mobility, students can participate in internship mobility within 12 months after graduation on the condition that application is made and selected before graduation.
Students can participate in both programs at the same time or different time. In case of applying at the same time, “-10 points” is applied in the evaluation and it is leave to the student's choice for which mobility it will be applied. Students can participate in mobility within the frame of the program for 12 months in every education level (Associate, Bachelor, Master, and Doctorate). Traineeship periods are minimum 2 months and maximum 12 months. Qualifying a grant and how long you can receive a grant will be announced after the evaluation-selection processes.
Students who will participate in study mobility are required to have 30 ECTS for 1 semester and 60 ECTS for 1 academic year. Full recognition is provided for the courses taken by the students at the partner university.
The amount of Erasmus grant to be given to students is determined by the National Agency every year according to the countries. Grant amounts according to countries and mobility type are as follows. In case the amount of grant allocated to our university is sufficient for all selected students, grants are calculated according to the course start and final week end dates in the academic calendar of the partner universities, and according to the dates in the acceptance letter for internship mobility and specified in the grant agreement.
Study (Monthly) | Traineeship (Monthly) | |
1 and 2 Group Program Countries | 600 € | 750 € |
3 Group Program Countries | 450 € | 600 € |
Students can participate in Erasmus Exchange without a grant. The student must have the minimum requirements to apply. They should follow the processes and get involved in the evaluation process as students with a grant. The only difference is that no grant payments are made.
The students have the status of "Erasmus Candidate Student" with the announcement of the official results after the election. Candidate students must submit their documents to the International Office. Grant agreement is signed with the student, showing the mobility dates and full grant. 3 month payments are made for internship mobility, and 3 month payments are made at the first stage for learning mobility. Payments are made to the student's Akbank Euro account.